Tuesday, June 5, 2012

LATAR BELAKANG SENI SILAT PELAGA PETIR



Itu nama yang termaktub dalam manuskrip  Sheikh  DADA sebagaimana  tertulis dengan nyata. SILAT PELAGA, SILAT PETIR DAN SILAT MELAYU PULAU PINANG. 

Nama-nama lain yang muncul   kemudian dinamakan oleh pembawanya yang menonjolkan aspek-aspek tertentu dalam permainan ini seperti Silat Siku 12 belas.

Permainan ini bukan seni silat siku semata-mata.Ia adalah seni silat yang mempergunakan seluruh anggota tubuh  badan untuk dijadikan  senjata yang ampuh dalam pertempuran.

Ini terbukti sebagaimana Sheikh Dada sendiri mengamalkannya dalam kehidupan. Pengalaman praktik beliau   ketika menumbangkan para pesaing dan lawannya seperti Wahab Minangkabau,Jaguh tomoi dari Kelantan,  Hasan Shendo dan taiko-taiko yang lain. 


Begitu juga dengan para pesilat warisan DADA seperti Pak Hashim Kerbau, Hamid Chukinik Pak Sahak Kastam, Haji Yahaya Tg To'kong , Ibrahim Bodi dll. Mereka bersilat dengan menggunakan seluruh anggota tubuh. Bukannya siku sahaja.


Pak Hashim sangat unggul dalam permainan siku, Hamid Chukenik sangat mahir dalam tendangan kaki, Pak Ya sangat gemar menggunakan himbauan berkombinasi  dengan buku tangan, siku dan kaki. 

Masing-masing ada keahlian yang tersendiri.Bukannya hanya memperkenalkan permainan siku semata-mata.Dari pemerhatian memang siku - gabungan lengan atas dan bawah dengan otot kepak bahu yang kuat "deltoid" terbukti senjata yang amat kuat dan hebat.

Kajian khusus perlu dibuat untuk membuktikan keberkesanannya.Sebagaimana yang dilakukan oleh para pesilat Jepun.Mereka menekuni dan menghalusinya bertahun-tahun untuk mendapatkan hasilnya.

Ia adalah seni gabungan yang mempergunakan segala potensi tubuh untuk dijadikan senjata. Pukulan kombinasi untuk menjatuhkan musuh dengan cepat. Pukulan untuk mencedarakan,meremukkan tulang dan membuat pukulan maut.

Semua anggota terlibat.Dari siku,tangan,buku lima / penumbuk,kaki,lutut, pergelangan kaki, tumit, tunjal kaki, jari, kepala dan seluruh anggota.

Silat ini ialah seni tempur "combat fighting" silat penggempur jarak dekat.Dada menamakannya SILAT PELAGA. Disebabkan permainan ini mengutamakan kederasan dan ketangkasan yang hebat secepat petir yang berdentum DADA menggelarinya SILAT PETIR.

Silat ini dizahirkan di Pulau Pinang. Sesuai dengan tempat kemunculannya ia diisytiharkan sebagai SILAT MELAYU PULAU PINANG.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment